Tijdens de eerste bijeenkomst van het Jeugdplatform in afdeling West vertelde Han (19 jaar en trainer bij ATTC) over het platform ‘Discord’ en de wijze waarop hij dit inzette om digitaal in contact te blijven met de jeugdleden. Ook hielp hij ttv Alexandria ’66 bij het opzetten van een Discord server waarmee de 1e samenwerking vanuit het Jeugdplatform een feit is.
Afdeling West heeft Han gevraagd om zijn ervaringen met het platform ‘Discord’ te delen, het interview lees je hieronder.
Over Han
Han is al een aantal jaar lid bij tafeltennisvereniging ATTC uit Alphen aan de Rijn. Op zijn 10e begon hij met tafeltennissen. Toen hij op zijn 14e vanwege school maatschappelijk stage moest lopen koos hij ervoor om dit bij ATTC te doen. Zijn stage heeft hij afgerond maar hij is nooit gestopt met training geven. Sinds 3 jaar staat hij zelfstandig voor de groep en binnenkort start hij met de TT2 opleiding.
Kun je aan de lezers uitleggen wat Discord is en wat je er mee kunt doen?
Discord is een online platform (een app) dat voornamelijk door gamers gebruikt wordt. Je kunt het vergelijken met Whatsapp maar dan met meer mogelijkheden. Je maakt als het ware een server aan waarin je meerdere chats kunt creëren, het is ook mogelijk om te videobellen. Daarnaast kun je net als met Teams/Zoom gemakkelijk je scherm delen waardoor je quizjes en andere spelletjes kunt spelen.
Leg eens uit wat je dan doet op een digitale avond via Discord
We komen sinds december 2020 iedere week op dinsdagavond met een vaste groep jeugdleden ‘bij elkaar’. De jeugdleden kletsen eerst wat met elkaar en daarna starten we met een wekelijkse quiz en doen we daarna verschillende spelletjes. Voor de quiz gebruiken we Kahoot zodat kinderen via hun eigen telefoon/beeldscherm mee kunnen doen. Naast dat er iedere week een winnaar is houden we ook een klassement bij van alle quizzen. We hebben verschillende spelletjes die we met elkaar spelen, zo zijn er spelletjes die iedereen zelf kan downloaden maar ook spelletjes die ik op de pc heb staan en via scherm delen met alle aanwezigen kan spelen.
Heb je een voorbeeld van zo’n spelletje?
Vrijwel iedere week spelen we skribbl.io, een tekenspel waarbij je om de beurt de opdracht krijgt om iets te tekenen. De anderen moeten dan raden wat het is, en kunnen daar punten mee verdienen. Jackbox heeft heel veel party-spelletjes die met kleine groepen te spelen zijn. Zo heeft Jackbox een eigen variant van skribbl.io, genaamd Drawful 2. Ook spelen we spelletjes als ‘Fibbage: Enough About You’ (ook van Jackbox); een spel waarin je elkaar wat beter leert kennen door rare feitjes. Het fijne aan Jackbox is, is dat slechts één persoon een spel hoeft aan te schaffen. Deze ‘host’ kan vervolgens het scherm delen, en de anderen kunnen zo gratis meespelen.
Je vertelde dat je in de eerste lockdown verschillende dingen hebt geprobeerd om digitaal contact te houden maar daar was je niet tevreden over. Kun je vertellen waarom Discord wel voor jullie werkt?
In de eerste lockdown hebben we inderdaad geprobeerd om door middel van filmpjes met opdrachten/quizjes in contact te blijven met de leden. We merkten echter dat de respons laag was en dat dit niet de manier was die we zochten. Op een gegeven moment hebben we in overleg met de jeugd zelf voor een ander platform gekozen, Discord. De spelletjes die we spelen worden ook regelmatig door de jeugd zelf aangedragen. Ik denk dat het succes dan ook is dat we de kinderen zelf bevragen wat ze willen en dan niet via de e-mail aan de ouders maar via Whatsapp of in dit geval via Discord.
Wat vinden de kinderen het leukste aan het online bijeen komen?
Die vraag heb ik laatst ook gesteld aan de kinderen. Ik had verwacht dat ze de spelletjes het leukste zouden vinden maar diegene die ik sprak vertelden dat ze het samen kletsen het leukste vinden. De kinderen zien elkaar niet/nauwelijks in het dagelijks leven , misschien dat digitaal bij elkaar komen vandaar als allerleukst wordt bestempeld.
Merk je dat het digitaal samen zijn effect heeft als het gaat om binding en behoud?
De effecten die ik zie is dat de kinderen elkaar beter leren kennen waardoor hun onderlinge band versterkt wordt. Op ATTC hebben we verschillende groepen en je ziet dat kinderen van de beginnersgroep nu ook kinderen uit andere groepen leren kennen. Een ander voorbeeld is dat we 3 jeugdleden uit Leimuiden hebben, middels Discord blijven ze in contact met de andere leden. Als we niet digitaal bij elkaar zouden komen dan zouden er weken, soms maanden overheen zijn gegaan voordat ze elkaar weer eens zouden zien.
Recente reacties